יצחק מויאל - בשורה משמחת לענף הבנייה: תיקון חוק עוזרי הבטיחות למנהלי עבודה יציל חיים - וואלה נדל"ן 22.11.2023
ענף הבנייה בישראל הוא מגזר חיוני לצמיחה ולפיתוח הכלכלי של המדינה. עם זאת, הבטחת והגדלת בטיחות העובדים באתרי הבנייה היוותה אתגר מתמשך. עוזרי בטיחות ממלאים תפקיד מכריע במניעת תאונות ותחזוקת תקני בטיחות, אך מחסור חמור במקצוענים אלה הוביל אתרים רבים לפעול באופן לא חוקי וללא פיקוח נאות כפי שאכן נמצא בביקורי הפיקוח של מינהל הבטיחות במשרד העבודה.
אחרי מאמצים אדירים סוף סוף זה קרה. תיקון חוק עוזרי בטיחות למנהלי עבודה עבר אתמול בכנסת בקריאה שנייה ושלישית. מדובר בתיקון חשוב ועל מנת להבין את המשמעות הנה רקע קצר:
על פי חוק עוזרי הבטיחות הישן, נדרשו אנשים המבקשים הסמכה כעוזרי בטיחות בענף הבנייה להיות בעלי ניסיון של שנתיים לפחות בתחום הבנייה. דרישה זו נועדה להבטיח שעוזרי הבטיחות בקיאים היטב בכל רזי עבודות הבנייה ויוכלו למנוע תאונות באופן יעיל ולהבטיח תנאי עבודה בטוחים.
עם זאת, למחסום הניסיון של שנתיים היו השלכות לא רצויות. ככל שענף הבנייה צמח, הביקוש לעוזרי בטיחות עלה על ההיצע, מה שהוביל למחסור של כ-5,000 עוזרי בטיחות. פער זה בכוח העבודה אילץ קבלנים רבים לנקוט בפרקטיקות לא חוקיות מחוסר ברירה, כגון העסקת עובדים לא מוסמכים או הפעלת אתרי בנייה ללא עוזרי בטיחות כלל.
עלייתן של פרקטיקות לא חוקיות אלה לא רק סיכנה את חיי עובדי הבניין, אלא גם פגעה ביעילות החוק ובתכליתו המיועדת לקידום הבטיחות באתרי הבנייה.
בתגובה למחסור הגדל בעוזרי בטיחות ולשכיחותן של פרקטיקות לא חוקיות בענף הבנייה, הוצע תיקון לחוק עוזרי הבטיחות בתמיכה ובקידום של ההסתדרות. לאחר מאמצים רבים, התיקון עבר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית לפני מספר ימים והכניס שינויים מהותיים בדרישות ההסמכה והרחיב את סמכויותיהם והגדרות התפקיד של עוזרי הבטיחות.
החוק החדש מאפשר להנדסאים ולמהנדסים מעשיים הרשומים בענף הנדסה אזרחית לעבוד כעוזרי בטיחות מיד לאחר קבלת ההסמכה ממוסדות השכלה הגבוהה בישראל. עבור בעלי ניסיון מוכח של שנתיים לפחות בענף הבנייה החוק יחייב אותם להשלים קורס בהיקף שבין 45-100 שעות לימוד לפני קבלת ההסמכה ועבור אלו שאין להם ניסיון קודם בענף, החוק מחייב אותם להשלים קורס בן 100-150 שעות לימוד לפני קבלת ההסמכה. תכני הקורסים החדשים יופצו ע"י מינהל הבטיחות במשרד העבודה בימים הקרובים.
בנוסף, התיקון מרחיב את תפקידם ואחריותם של עוזרי הבטיחות, ומעניק להם סמכות והשפעה רבה יותר באתרי הבנייה. הרחבה זו נועדה להבטיח שעוזרי הבטיחות יהיו מצוידים טוב יותר כדי למנוע תאונות ולשמור על תנאי עבודה בטוחים.
תיקון חוק זה הינו אחד הסעיפים ממסמך השרים שנחתם ב-2018. התיקון החדש יסייע למנהלי עבודה בפיקוח ויעודד קליטה של אלפי עובדים לענף הבנייה בגדול תיקון חוק זה מציל חיים!
יתרונות החוק החדש
לחוק עוזרי הבטיחות המתוקן יש מספר יתרונות פוטנציאליים עבור ענף הבנייה בישראל. ראשית, על ידי פישוט תהליך ההסמכה והסרת חסם הניסיון של שנתיים, החוק מטפל במחסור בעוזרי בטיחות באופן ישיר. ככל שיותר אנשים יהיו זכאים להסמכה, מספר עוזרי הבטיחות בענף יגדל, מה שיקטין את הצורך בפרקטיקות לא חוקיות וישפר את תקני הבטיחות באתרי הבנייה.
שנית, החוק החדש מעצים את עוזרי הבטיחות להיות אפקטיביים יותר בתפקידם. על ידי הרחבת סמכויותיהם והגדרות התפקיד שלהם, לעוזרי הבטיחות תהיה סמכות רבה יותר לאכוף תקנות בטיחות ולטפל בסכנות פוטנציאליות באתרי הבנייה. סמכות מוגברת זו תגדיל את הסבירות שעוזרי הבטיחות יוכלו למנוע תאונות ולהציל חיים. שלישית, לחוק המתוקן יש את הפוטנציאל להציל חיים ולהפחית פציעות הקשורות לעבודה בענף הבנייה. ככל שיהיו יותר עוזרי בטיחות זמינים ומוכשרים יותר לטפל באחריותם, אתרי הבנייה יהפכו לסביבות בטוחות יותר עבור העובדים. שיפור זה בתקני הבטיחות יפחית את מספר התאונות והקטלניים בענף, מה שיהפוך אותו לתחום אטרקטיבי יותר עבור עובדים פוטנציאליים ומשקיעים. כמו כן, ממונה בטיחות ומנהל עבודה יכולים גם כן לשמש כעוזרי בטיחות, כל עוד אין כפל בתפקידים.
התמודדות עם חששות וביקורות
החוק החדש אינו מתעלם לחלוטין מחשיבות הניסיון בתפקיד עוזרי הבטיחות. על ידי דרישה ממועמדים חסרי ניסיון להשלים קורס של 100-150 שעות, החוק מבטיח שכל עוזרי הבטיחות יקבלו הבנה בסיסית של בטיחות הבנייה לפני כניסתם לתחום. דרישה זו יוצרת איזון בין הטיפול במחסור בעוזרי בטיחות לבין שמירה על איכות הפיקוח הבטיחותי.
דאגה נוספת היא שהחוק החדש עשוי לא להרחיק לכת מספיק בטיפול בבעיות הבסיסיות בענף הבנייה. בעוד הגדלת מספר עוזרי הבטיחות היא צעד בכיוון הנכון, יש הטוענים שנדרשות רפורמות מקיפות יותר כדי לטפל בשורש הבעיות
הבטיחותיות והפרקטיקות הבלתי חוקיות. אחת מהיוזמות הינה קידום תקנות הטלת אחריות בטיחותית על שורת בעלי תפקידים באתרי בנייה כדוגמת יזמים, מהנדסי ביצוע, מנהלי פרויקטים ועוד.
לסיכום
לדעתי חוק עוזרי הבטיחות המתוקן בישראל עשוי לשפר משמעותית את רמת הבטיחות בענף הבנייה במדינה. על ידי פישוט תהליך ההסמכה, הגדלת מספר עוזרי הבטיחות והרחבת סמכויותיהם והגדרות התפקיד שלהם, החוק החדש עשוי לסייע במניעת תאונות, הצלת חיים והפחתת פציעות הקשורות לעבודה.
עם זאת, חיוני להמשיך ולעקוב אחר יעילות החוק ולהעריך אותה כדי להבטיח שהוא אכן ישיג את מטרותיו המיועדות ויטפל בדאגות ובביקורות שהועלו. ככל שענף הבנייה ממשיך לצמוח ולהתפתח, כך גם תקנות הבטיחות ונהליו חייבים להשתנות. על ידי התאמה למציאות הענף והפקת לקחים מניסיונן של מדינות אחרות, ישראל עשויה ליצור עתיד בטוח ומשגשג יותר לעובדי הבנייה שלה ולענף כולו.
זאת ההזדמנות להודות למינהל הבטיחות במשרד העבודה, אגף ההכשרה ולכל הגורמים המטפלים שהאיצו וטפלו בהעברת תיקון החוק.
הסתדרות עובדי הבניין, התאחדות הקבלנים בוני הארץ והאקדמיה למקצועות הבנייה באמצעות הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה הולכת לקחת תפקיד חשוב בהכשרת כמה שיותר עוזרי בטיחות למנהלי עבודה על מנת לענות על הצרכים של הענף. עם פרסום החוק, הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה מפרסמת את התהליכים והתנאים באתר לדורשים לקבל את ההכשרות המתאימות.